Les
og last ned som Adobe
dokument (mer utskriftsvennlig)
Du trenger da Adobe
Acrobat Reader (hent gratis her)
VERONICA ORDERUD - EN MODERNE HEKS?
Av
kriminolog Ingjerd Kvarme
Mye
tyder på at hun er en heks, i alle fall har hun
mange trekk til felles med tidligere tiders hekser.
Fellestrekkene gjelder bildet som tegnes av henne: den
sterke, hemmelighetsfulle og onde kvinnen, og det gjelder
de sviktende bevisene mot henne og de usannsynlige motivene
hun skal ha hatt for å begå ufattelige ugjerninger.
Den sterke fordømmelsen er heller ikke ulik sinnet
som ble heksene til del. Det er ikke rart at prosessen
mot henne til forveksling kan minne om en hekseprosess.
Den
svenske forfatteren Jan Guillou har nylig kommet med
boken: "Heksenes forsvarere. En historisk reportasje".
Guillou tar utgangspunkt i de svenske ?sterdalarna i
1667 og opptakten til hekseprosessene i Sverige. Han
beskriver hvordan fortellinger går fra mann til
mann, for så - med eller uten ond vilje - å
forvandles fra å være fortellinger om normale
begivenheter til å bli avsløringer av onde
og farlige sammensvergelser.
Guillou
beskriver prosessen mot heksene, bevisene som ikke trengte
å være annet enn trofast arbeidsomhet eller
legende urtete, men som gjennom fortellingen fra den
ene til den andre og den tredje ble til djevelsk intrigemakeri
og rent heksebrygg. Når mistanken og "bevisene"
var etablert, gjensto det bare å få en tilståelse,
og med grunnlag i mistanken og bevisene kunne tilståelsen
presses frem gjennom tortur. Hvis heksen likevel ikke
tilsto, var denne manglende tilståelse i seg selv
bevis på hennes skyld. Tenk, selv torturen kunne
hun ved hjelp av sin ondskap motstå. Fortellingen
om Veronica Orderud har foruroligende mye til felles
med fortellingene om 1600-tallets hekser.
Veronica
Orderud er en kvinne som kan noe, som vil noe med sitt
liv. Mange hekser var slik, men i 2002 burde det være
ufarlig å være målbevisst og skoleflink.
Svigerfaren likte ikke at Veronica studerte, hun burde
være hjemme på kjøkkenet hos Per.
Veronica fortsatte likevel sine veterinærstudier,
og Per syntes det var greit. Han hadde ingen fordommer
mot velstuderte kvinner.
Men
i media fremsto Veronica Orderud mer og mer tydelig
som den farlig intelligente, den smarte og beregnende
kvinnen som ødela freden på Orderud gård
for å sikre sin egen plass. Veronica Orderud er
ikke den eneste kvinne i Norge som har arbeidet målbevisst
for egen utvikling og fremtid, men det er ikke vanlig
i vår tid at dette brukes for å sverte og
mistenkeliggjøre en kvinne i en rettssak. Den
slags manipulering hører hekseprosessene til.
Også
styrkeforholdet mellom ekteparet Orderud ble analysert
i løpet av etterforskning og rettssak. Man mente
å vite at Veronica Orderud er en sterk kvinner
som styrer sin manns tanker og handlinger. Sannheten
er at vi ikke vet om det stemmer. Kan hende er hun sterk,
eller kan hende er rollefordelingen annerledes. Det
kan være ektemannen som i kraft av sin alder og
livserfaring er den mest retningsgivende i forholdet.
Men det spiller ingen rolle hvem av de to som er sterkest.
Det
som spiller en rolle er at dette overhodet brukes for
å skape mistanke mot kvinner. Er det en ulempe
for norske kvinner å være sterke? Gjør
styrke at kvinner blir mistenkelige? Dette er holdninger
som kvinnebevegelsen har protestert mot i flere tiår.
Men det er få som protesterer for Veronica Orderud.
De sterke kvinnene i maktposisjoner har oversett at
her er argumentene og prosessen feil.
Veronica
Orderud er en vakker kvinne. Hun er litt eksotisk og
mystisk med sine sydeuropeiske farger. Som de fleste
andre her i landet har jeg aldri møtt henne,
men på de utallige avisbildene fremstår
hun som en moden kvinne med ro og verdighet. Hun har
en annerledes utstråling enn den søsteren
har, og som journalistene fant så uimotståelig
og distraherende at de under pauser i rettssaken forhørte
seg om Kristins bryster var ekte.
De
to søstrene vekker forskjellige reaksjoner. Men
Kristins utfordrende innrømmelser om våpenkjøp
og drapsplaner førte til domfellelse - ikke bare
av henne selv, men også av den uutgrunnelige Veronica.
For Veronica Orderud kunne ikke hjelpe etterforskerne.
Hun hadde ingenting å fortelle om drapsplaner
og våpen, og det talte mot henne. Det er slik
hekser oppfører seg. De er tause og mystiske.
Veronica
Orderuds privatliv er blottlagt og grafset i. Dagboknotater
er trykket i avisene og opplest i retten. Barndom, oppvekst
og familieforhold er brettet ut, men hva fant man egentlig?
Fant man er morderprofil? Nei, de psykologisk sakkyndige
mener hun ikke kan være skyldig, og mediene presenterte
oss for et nokså alminnelig liv, med både
gode og vonde opplevelser. Når Veronica Orderud
en dag forlater fengselet skal hun leve med denne blottstillingen.
Den avslørte ingen morder, men i noen hektiske
måneder var hennes liv tilgjengelig for massenes
glupske nysgjerrighet - slik heksers liv også
var.
For
noen hadde noe å fortelle. Fortellingen vokste
over tid og fikk flere detaljer og nyanser hver gang
den ble fortalt. Slikt er typisk for heksefortellinger
og hekseprosesser. Jo større avstand Kristin
K. Haukeland fikk til sin egen amfetaminrus i det berømmelig
juleselskapet, jo flere detaljer husket hun fra selskapet.
Og da hun fortalte sin fortelling i retten, lyttet både
journalister, jury og dommere. Journalistene brakte
fortellingen videre, og bildet som ble tegnet av den
onde heksen passet godt med fortellingen fra Veronicas
forsmådde frier. Han kunne nemlig fortelle at
når Vernonica heller ville ha Per enn ham selv,
var det ikke fordi Per er et godt menneske som Veronica
er glad i. Den eneste forklaringen den forsmådde
frier kunne gi til journalistene var at Veronica er
en kynisk og beregnende person som giftet seg for pengenes
skyld.
Veronica
tapte stadig mer terreng på Åråsen.
Egentlig burde rettssaken styrket hennes sak, for bevisene
fremsto i sin lurvete tynnslitthet. Gårdstvisten
som motiv for drapet hadde sorenskriver Trond Våpenstad
og byrettsdommer Tor Langbach selv underminert i dommen
fra Nes herredsrett, når de på side 10 i
dommen skriver: "Det er naturlig å se for
seg at en slik forferdelig handling som drapene i denne
saken må ha et motiv, som helt eller delvis i
hvert fall et stykke på vei forklarer det som
har skjedd. Erfaringsmessig er det imidlertid ikke slik."
Selv om de i det følgende prøver å
sannsynliggjøre gårdstvisten som motiv,
er den siterte innledning et tydelig forsøk på
å bortforklare det enkle faktum at denne saken
mangler ikke bare tekniske bevis, den har heller ikke
grunnlag i noe troverdig motiv. Men, på den annen
side, hvis Veronica Orderud er en heks, er det vel greit
nok?
Og
heller ikke bevisene talte mot Veronica Orderud. Pistolmagasinet
ble funnet i Lars Grønnerøds stue. 180-samtalen
pekte på Anne Paust og hennes bakgrunn som tragediens
hovedperson, og dessuten på en gjerningsmann som
trengte hjelp fra telefonens opplysningstjeneste for
å skaffe seg familiens telefonnummer!
Det
er mange ubesvarte spørsmål i Orderudsaken,
og det m er tilfell med attentatforsøkene mot
ekteparet Paust. Politiet har ingen forklaring på
hvorfor noen ville ta livet av ekteparet. Det er ikke
avklart om Orderudsaken er det tredje i en rekke attentatforsøk
mot Anne Paust. Og hvorfor behandler retten Veronica
og Kristin som siamesiske tvillinger? Den ene har innrømmet
befatning med saken, men vi har bare hennes ord på
at også søsteren er innblandet. I hekseprosesser
trengs ingen sammenheng og ingen forklaring. Der holder
det med anklager. Slik er det ikke i en rettsstat.
Utover
våren 2002 tapte Veronica Orderud terreng både
på Åråsen og i Akersgaten, og mot
slutten av rettssaken fant Per Orderuds advokat at tiden
var inne til å forlate det synkende skip. Han
antydet Veroncias skyld og sin egen klients uskyld.
Så hjalp det lite at Per Orderud protesterte.
Ektemannen visste at hekseportrettet som hadde blitt
tegnet, var løgn, og han ville ikke delta i kunstige
krumspring for å redde seg selv ved å ofre
sin kone.
Selvfølgelig
ville ikke Per Orderud ofre sin kone. For han er en
hederlig mann - selv om han har skrevet falskt på
en kjøpekontrakt. De som kjenner ham sier han
er vennlig, men stille, og at han verner om sitt privatliv.
De som ikke kjenner ham fremstiller ham som en mystisk
einstøing. Det har vært spekulert om han
tar etter farens stahet eller morens mildhet. Selv mener
han at han har litt fra dem begge. På Åråsen
sto Per Orderud oppreist. Han holdt fast på at
både han selv og Veronica er uskyldige. Likevel
gjorde advokaten slik han selv ville. Og i ettertid
har advokatforeningen belønnet advokatens mot
ved å gi ham en pris for forsvarerinnsatsen.
I
sin nye bok forteller Jan Guillou om mange hekseprosesser,
både gamle og nye. En av prosessene han beskriver
er Bjugnsaken. Saken der hysteriet nesten tok overhånd,
men hvor en våken rett satte foten ned og hindret
justismordet i å skje. I Orderudsaken foreligger
det to fellende dommer, men saken er ikke over ennå.
Selv med fellende dommer og avslag i høyesteretts
kjæremålsutvalg vil privatetterforskere
fortsette å lete etter bevis. Og vi vil fortsette
å arbeide for at politiet skal etterforske drapene
forsvarlig.
Flere
og flere er urolige over Orderudsaken. Vi uroes når
vårt rettsvesen avsier dommer som oppleves utrygge.
Vår rettssikkerhet hviler på at ingen skal
dømmes uten fullgode bevis, og når slikt
bevis mangler skal man ansees for uskyldig. Derfor er
hekseprosessenes tid forbi. Det holder ikke lenger at
noen forteller en fortelling.
Men
det trenger ikke å være de dømte
selv som må bevise sin uskyld. Vi trenger ikke
la Orderudsaken være en uverdig prosess. Politiet
kan lete etter troverdig motiv for drapene. De kan analysere
barnåler og hundehår. De kan lete etter
dagboken som forsvant fra Anne Pausts veske, og de kan
fortsette etterforskning av 180-sporet.
Og
hvis ikke noe av dette lykkes, hvis både motiv
og beviser er like uklare, hvis vi aldri får mer
å bygge på enn tvilsomme fortellinger fra
rusbelastede miljøer, så kan retten sette
foten ned og hindre justismordet. Vi trenger ingen flere
hekseprosesser. Vi trenger ikke la det skje.
|