|
Les
og last ned som Adobe
dokument (mer utskriftsvennlig)
Du trenger da Adobe
Acrobat Reader (hent gratis her)
HVA
ER LØGN?
Inspirert av det drama som i disse dager ruller seg
opp i full offentlighet for Eidsiva lagmannsrett på
Lillestrøm, den såkalte "Orderudsak",
vil jeg anstille noen overveielser over løgnens
fenomen. "Hva er sannhet?" er et kjent filosofisk-teologisk
spørsmål. Men altfor sjelden spørres
det om hva "løgn" egentlig er. Man
tar det gjerne bare for å være sannhetens
negative motbilde.
Og dog er "løgn" et kanskje vel så
innfløkt fenomen som "sannhet". Hva
skal man f.eks. si om den ibsenske "livsløgn"?
Tar man den fra oss mennesker, kan det gå riktig
galt for noen hver.
Hva "sannhet" angår skiller filosofene
gjerne mellom tre typer utsagn: a)Slike som stemmer
overens med virkeligheten; det kalles korrespondanse-sannhet.
b) Slike som stemmer overens med seg selv; det kalles
koherens-sannhet. c)Slike som er umiddelbart, slående
sanne; det kalles evidens-sannhet. De to første
typer angår begge "riktighet", for de
retter seg inn etter noe, som de kan kontrolleres utifra.
Den siste type taler bare ut ifra seg selv, er åpenbar.
Det kan f.eks. være åpenbart at N.N. taler
sant, eventuelt at han er sann, ennskjønt det
lar seg ikke kontrollere. Over alt dette står
så en fjerde og høyeste type sannhet, nemlig
selve åpenbaringssannheten, som helst skal skrives
med stor "S". Denne lar vi ligge her.
Men så har vi på den annen side usannheten
eller løgnen. Her kommer et bevissthetsmoment
inn. Uriktighet er ennu ikke usannhet, og usannhet er
ennu ikke løgn. Å lyve vil si å påstå
noe om noe, som man er klar over ikke er tilfelle. Å
bli grepet i en slik enkelt-løgn kan være
en meget pinlig affære, så én løgn
kan i praksis gjerne føre til flere dekk-løgner.
Pinligheten kan også gi seg fysiske utslag hos
løgngiveren, f.eks. klippende øyenbryn
, rødme, svette el.l., noe såkalte løgn-detektorer
kan avsløre. Skjønt her må man se
opp for de både ekstremt hårdhudede og de
ekstremt ømskinnede typer. For de første
kan si deg en løgn like opp i ansiktet uten å
rødme det aller minste, mens den annen kan rødme
m.v. bare ved å utsettes for mistanken om å
lyve.
Denne type enkeltløgner kan en forøvrig
gjøre opp for. De hefter ikke nødvendigvis
ved personligheten. Nu finnes det dem som ikke bare
kan gripe til en usannhet nå eller da, som en
slags nødløgn; men de er av natur løgnaktige.
Slike "tør ikke se skjebnen under øynene",
som det heter i "Peer Gynt", men de lever
tildekket overfor seg selv, blir hule og falske som
personligheter. Det behøver ikke å være
noe ondt ved dem, de bare er slik. Men de kan være
ubehagelige å omgåes, for skillet mellom
riktig og galt, sannhet og løgn er på en
måte opphevet for dem. Det kan imidlertid også
ofte gå riktig muntert for seg, for i mangel på
skille mellom illusjon og virkelighet kan de gi seg
en harmløs fabuleringskunst i vold - uten selv
helt å gjennomskue det. Da er deres løgnaktighet
nærmest narraktighet, og det er verst for dem
selv.
Det vi her har møtt, er et meget viktig punkt
i hva man kan kalle løgnens fenomenologi: den
fabulerende fantasi. Vi kjenner alle Peer Gynts "løgner":
"Peer, du lyver!", sa Mor Aase. Lyver virkelig
Peer i moralsk nedsettende forstand? Nei, han fabulerer
på en kunstners vis, det burde hans mor ha skjønt
(og hun skjønte det nok også innerst inne).
Peers ville ritt på bukken er virkelig nok - virkelig
i kunstens fabel-aktige verden. Og vi lar oss alle med
glede rive med. Han hadde jo ikke noen skjult hensikt
med det. Så kan man også på godt norsk
kalle en god historie for en "lygarsoge",
uten å legge noe nedsettende i det. Ta i denne
forstand "løgnen" fra oss mennesker,
og man tar mye av gleden over livet fra oss med det
samme.
Men som sagt: Peer ville ikke oppnå noe med det.
Han ville ikke lure sin mor for egen vinnings skyld.
Og her er det at det store skille går: mellom
den menneskelige fabuleringkunst og den demoniske forførelseskunst.
Tenk på en Goebbels' (eller Hitlers) spillende
tunge! Dennes spill forførte først en
hel nasjon og førte så en halv verden mot
undergangen! Reneste kunst - og samtidig reneste ondskap.
En presis beskrivelse av denne løgnaktighetens
demoni finner man hos nobelprisvinneren John Steinbeck,
i hans store etterkrigsroman "Øst for Eden".
En hovedperson der er den helt igjennom falske og ondsinnede,
men usedvanlig vakre og tiltrekkende ungpiken Cathy.
Hun var, heter det, i all sin vakkerhet psykisk vanskapt
helt fra fødselen av . "Likesom et barn
kan fødes uten arm, kan det vel også fødes
uten hjertelag eller anlegg for samvittighet?",
heter det. Og så heter det videre hva angår
vårt tema: "Cathy var løgnaktig, men
hun løy ikke slik som de fleste barn... Cathys
løgner var aldri uskyldige. Hensikten med dem
var å unngå straff, eller arbeid, eller
plikter, og hun høstet alltid fordel av dem.
De fleste løgnere blir avslørt enten fordi
de glemmer hva de har sagt, eller fordi løgnen
plutselig blir konfrontert med en uomtvistelig sannhet.
Men Cathy glemt aldri sin løgnhistorier, og hun
utviklet en fabelaktig teknikk til å lyve. Hun
holdt seg så pass nær til sannheten at man
aldri var helt sikker. Hun mestret to andre metoder
også - enten å spekke sine løgner
med sannhet eller å fortelle en sannhet slik at
den ble løgn... Hvis man blir beskyldt for en
løgn, og den viser seg å være sannhet,
da har man fått en oppreisning som varer lenge
og kan dekke over mange usannheter....
Cathy vokste seg vakrere år for år..."
- Så langt vårt sitat. Allerede 16 år
gammel begynner så hennes karriere med at hun
anstifter en mordbrann hjemme, så begge foreldrene
brenner inne; den søte frøken tar selv
opphold i et bordell. Dette synes jeg hører med
i vår sakssammenheng. Den ondsinnede løgnaktighet
av denne type hører sammen med sex og crime.
Egil A. Wyller, prof. em.
|
|